slide show

Peppning del 2



För er som undrar var man hittar del 1 av peppningen så finns den här.

Att göra en förändring i sitt liv är sällan lätt. Vi är så inkörda i våra vanor, vare sig det gäller mat, träning
eller annat som har med vår livsstil att göra. Att helt plötsligt börja att träna, eller äta på ett annat sätt
kräver motivation, jävlar anamma och ännu mer motivation. Här kommer några tankar utifrån hur
jag har tagit mig an detta, det har fungerat bra för mig och om du plockar ut de bitar som du
tycker låter bra så kanske de kan hjälpa även dig.

  • Motivationen skrev jag om i del 1 men här tänkte jag tipsa om förberedelser:

För mig har förberedelserna varit en väldigt viktig del av processen när jag börjar att
lägga om min kost. Så jag ägnar ett par dagar åt att frosta av frysen, göra rent
kylskåpet och att städa skafferi och kryddskåp.

För att kunna städa så måste jag plocka ut alla matvaror och då är det mycket
lättare att bara ställa tillbaka det som jag kommer att äta framöver. Vill du inte slänga
mat (vilket min uppfostran har gjort att jag har väldigt svårt att göra) så ger du bort den.

Detta fungerar riktigt bra för mig och det känns så himla bra att åka och handla grönsaker,
ägg, kött och lite nya fräscha kryddor (istället för gurkmejan med sista datum nån gång
2008)
och få plocka in allt detta i den nystädade kylen, frysen och skafferiet.

  • Den andra punkten i förberedelserna handlar om att förenkla.
Vadå förenkla, vad menar jag med det? Jo, att göra en förändring tar inte bara tid det
tar även en hel del kraft. Att inte ha för många andra projekt igång samtidigt som du
lägger om din kost kan vara både klokt och en framgångsfaktor.

Att se till att jag har de matvaror som jag behöver för några dagar framåt så att
jag inte behöver åka och småhandla är ett annat bra tips. Att ha en "matplan" och se
till att inte hoppa över några måltider utan planera in maten och låta den ta tid.

  • Den tredje punkten är viktig och något som är lätt att glömma
    bort, nämligen att vara snäll mot sig själv.
Att vara snäll mot sig själv är jätteviktigt, generellt så är vi alltid mycket tuffare
mot oss själva än vad vi någonsin skulle vara mot någon annan. Man kan säga
att vi är vår egen värsta fiende i vissa fall. Jante viskar gärna i mitt öra "du ska
inte tro att du är något"
och den rösten kan bli riktigt jobbig om jag en dag
faller för frestelsen och trillar dit på något som jag inte skulle ha ätit.

Att kunna se ett litet snedsteg i kosten som just det, "ett litet snedsteg" som inte
kommer att påverka de mål som du har ställt upp istället för att se det som en
anledning till att ge upp är lätt att skriva men svårt att göra, men om man
är medveten om det så blir det lättare att hantera.

Det var några små tankar från mig, en glad amatör! Berätta gärna om
du har någon förändring på gång så kanske vi kan stötta varandra.

Stort lycka till!

© Susanne Flodmark - KANDY.SE
Signatur

Inkan o Ligan

Lycka till i massor !!!!!!!!!!!!!!

kram och massor av pepp

2011-08-06 @ 21:04:22
URL: http://ligans.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


bloglovin
Follow SusanneKastbom on Twitter