slide show

Peppning från Susanne

De flesta av er som har läst min blogg ett tag har nog inte kunnat undvika att jag
har börjat ett "nytt liv". Ett liv där jag tänker på vad jag äter och där jag tränar en hel del.
I de kommentarer som jag har fått och när jag har läst i mina läsares bloggar så har
förstått att även många av er funderar på eller precis har börjat göra en förändring.

Jag är i allra högsta grad en amatör men utifrån det jag har lärt mig så tänkte jag då
och då komma med några små tips, och jag tänkte börja med vad man ska tänka
på när man ska komma igång med en förändring.

  • Motivation
    Att vara motiverad är det allra viktigaste tror jag när man ska sätta igång. Är du inte tillräckligt
    motiverad så klarar du några dagar med din nya livsstil men när det börjar ta emot så är risken
    stor du "trillar dit". Den här delen är nog den som är mest individuell också, inte det att du
    behöver motivationen utan hur du hittar den. Det finns säkert lika många varianter
    som det finns personer.

    Någon minns hur hon så ut i bikini för några år sedan, någon vill orka bygga kojor med sina barn och
    en tredje vill bli av med värken i knäna. Så hur du gör för att hitta den riktiga motivationen kan
    jag inte berätta utan bara tala om hur viktigt det är att du är motiverad när du sätter igång.
  • Hur startar jag?
    Ett vanligt fel är att man går ut för hårt och tröttnar/inte orkar av den anledningen. Hade jag tex.
    börjat träna så mycket som jag gör idag samtidigt som jag la om kosten och slutade med
    socker så tror jag inte att det hade blivit bra.

    Handlar det om att börja träna så kanske du ska starta med träning ett par gånger i veckan till att
    börja med och sedan öka på det gradvis. Dels för att kroppen ska hänga med och dels för att du
    ska hinna ställa om resten av livet så att det också fungerar. För det är också en viktig
    "framgångsfaktor", att du hittar en balans i dina nya rutiner så att det fungerar
    när du startar men även på lång sikt.
  • Berätta för andra
    Att omgivningen vet vad man gör och förhoppningsvis kan stötta är också väldigt viktigt. Det
    handlar mycket om det jag skrev ovanför, att hitta en balans i livet och att få alla delar att fungera.
    Sedan ska man naturligtvis välja för vilka man berättar, vet du att gnälliga moster Lena inte direkt
    kommer att vara något stöd så kanske hon inte behöver veta att du håller på att gå ner i vikt t.ex.

    Jag har valt att berätta för de flesta i min närhet och även på bloggen som ni vet :-) och för mig är
    det ett stort stöd och det hjälper mig mycket. Så om ni trodde att jag redovisar mina mått för er
    skull så är det helt fel, haha, det är av väldigt egoistiska skäl jag gör det... skämt åsido, välj
    med omsorg men var inte rädd för att ta hjälp av din omgivning.
Det skulle vara väldigt kul att få höra era bästa tips om det här, får jag in många tips
så kanske jag kan ha en temavecka som handlar om peppning, det vore skoj!

Maila mig ditt bästa tips: lillamej@hotmail.com
Signatur

Tessan - KREATiV text I foto I design

Mina tips: Promenader morgon och kväll. Välj träning som du faktiskt tycker om att göra.



Sv: Visst blev det? Grått och rosa är himla fint tillsammans.

2010-10-10 @ 14:54:51
URL: http://kreativ.blogg.se/
Jane

Haha ja väldigt :) vad hittar du på idag då?

2010-10-10 @ 15:04:56
URL: http://jeino.blogg.se/
Tigerhonan

Väldigt bra inlägg tycker jag :)



Jag har väl inget så bra tips egentligen men för mig fungerar det genom att jag tänker att jag måste gå ner till ungefär 70 kg innan jag och sambon börjar med bebisverkstaden :)

2010-10-10 @ 17:04:00
URL: http://www.tigerhonan.net
Eddie

....och för mig är det samma procedur efter varje "sommaruppehåll": gå ut hårt och öka efterhand. Jag gillar när det gör ont!

2010-10-10 @ 19:28:38
linn

hej, allt bra?:)

2010-10-11 @ 00:54:02
URL: http://absolutlinnh.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


bloglovin
Follow SusanneKastbom on Twitter