slide show

Eddies Photoshoptips nr 11 - Lomo-effekt



Lomografi är ursprungligen bilder tagna med en kamera av väldigt dålig kvalitet.
Ursprunget kommer från den ryska kameran Lomo LC-A, en kamera byggt i plast
och som kan ses närmast som en leksakskamera. Kännetecknande för sådana bilder
är ljusläckage, kraftiga vinjetteringar och märkliga skärpefenomen mm.

Den här effekten har blivit väldigt populär bland annat på reklam- och modebilder där
många gör liknande effekter med digitalbilder i Photoshop. Det finns lite olika metoder
men jag har plockat lite här och där och kommit fram till att den här metoden ger
ett ganska bra resultat. Vad passar inte bättre än den här bilden på 3 ryska flickor!



Använd lassoverktyget, sätt ludd till 50-60 och dra en markering runt bilden cirka 10 % innanför
kanten. Gå till menyn och välj Markera>Omvänd (Select>Inverse). För att skapa en vinjettering
väljer du Lager>Nytt justeringslager>Nivåer (Layer>New adjustment layer>Levels)
och drar mittreglaget åt höger till ungefär 0.5-0.3



Nu ska vi justera kontrast och mättnad. Effekten, s.k. cross-processing, uppstod när
man framkallade diafilm med framkallningsvätska avsedd för negativ film. Öppna ett
justeringslager för kurvor och skapa en lutande s-kurva (ökar kontrasten).



Skapa ett nytt tomt lager, välj svart som förgrundsfärg och fyll lagret, här använder vi
färgpytsen (Paint bucket). Sedan sätter du blandningsläget till Nyans (Hue) och
drar ner opaciteten till någonstans mellan 20-40 %.



Nu ska vi skärpa bilden (slå först samman lagren) och konvertera den till
LAB som du hittar under Bild>Läge>Lab-färg (Image>Mode>Lab Color). I
kanalmenyn markerar vi först endast kanalen för ljushet (Lightness)...



...för annars finns det risk att vi kan få färgbrus. Gå till
Filter>Skärpa>Smart skärpa (Filter>Sharpen>Smart Sharpen),  
sätt mängd (amount) till 50 och radie (radious) också till 50, vid Ta bort
(Remove)
ska det alltid stå linsoskärpa (lens blur). Vilka värden som ska
användas här är upp till dig och hur du vill att bilden ska se ut.

Till sist sätter vi tillbaks bilden till RGB med Bild>Läge>RGB
(Image>Mode>RGB)
och här är resultatet!



Alla värden är ungefärliga och där kan välja egna inställningar beroende
på bild och smak. Fördelen med justeringslager är att man också
kan ”finlira” med opaciteten.

Eddie

Signatur


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


bloglovin
Follow SusanneKastbom on Twitter